آکوامارین دسته ی آبی رنگ تا سبز آبی‌رنگ کیفیت خوب سنگ جواهر بریل است . آکوامارین طاقت فرسا است و درخشندگی شیشه ای زیبایی شبیه با شیشه داراست . این سنگ به رنگ فوق العادی آبی رنگ دریا که از آبی کم رنگ تا آبی‌رنگ تیره ی میانگین متعدد است . 


خصوصیات کانی شناسی آکوامارین 
آکوامارین به رنگ آبی رنگ تا آبی رنگ مایل به سبز , گوهرسنگی از خانواده بریل است . شناخته شده ترین گوهرسنگ این خانواده , زمرد سبز است و آکومارین بعداز زمرد دوست داستنی ترین گوهرسنگ این خانواده به حساب آورده می شود . درواقع اسم دیگر آکومارین با رنگ نفیس را بریل گران بها هم می‌گویند . 

این گوهر دارنده بلورهای آسیب پذیر و درشتی بوده و شفافیت آنان نظیر بلورهای زمردی دارنده رخنه‌ می‌باشند . آکوامارین در بلوردان های پگماتیتی دانه درشت و سنگ های شبیه یافت می شود . ماگما در ذیل پوسته زمین با ارتقا حرارت با سنگهای معدنی پگماتیت تماس داشته و بلورهای سنگ آکوامارین با گذشت زمان داخل آن رویش می نمایند . بلورهای آن غالبا بصورت تک کریستالی می باشند و گهگاه هم به شکل تیم ای درهم پرورش کرده که نظم بلورها بی قاعده و یا این که درجهتی موازی نیز قرار دارا‌هستند . 

رنگ آبی رنگ آکوامارین به علت وجود عنصر آهن در ترکیبات آن می‌باشد ولی در صورتی این عنصر یا این که موادتشکیل دهنده دیگر در هنگام تشکیل وجود نداشته باشند بریل به رنگ حساس خویش ( بی رنگ ) رویش خواهد کرد ولی در شرایطی‌که میزان پاره ای دارنده ته رنگ آبی‌رنگ باشد آکوامارین به حساب می‌آید . 


تشخیص سنگ آکوامارین 

آبی‌رنگ تیره و عمیقا اشباع شده , رنگی مناسب و گران بها در آکوامارین به حساب آورده می شود . آکوامارین اکثر اوقات بوسیله رنگ آبی رنگ دریای اختصاصی خویش قابل تشخیص است . این سنگ زیاد سخت بوده و درخشندگی شیشه ای داراست . سنگ های آکوامارین نسبت به بقیه جواهرات شبیه شفافیت و وضوح مناسب تری دارا هستند . شدت رنگ و وضوح سنگ مهم ترین واحد سنجش تحلیل آکوامارین میباشد , و بعد از آن کیفیت برش در سکو ی بعدی قرار میگیرد . در هنگام خرید می بایست به رنگ و به ویژه ته رنگ سبز که به طور معمول در آن‌ها به چشم می‌خورد را در حیث بگیرید . 

اگرچه که بلورهای روشن و خوش رنگ آن به هیچعنوان کم یاب نمی باشد . خوشبختانه مدل تصنعی نگین های این گوهرسنگ که در آزمایشگاه ایجاد میگردند مقرون به صرفه نمی‌باشد . در بازار گونه های تصنعی و مصنوعی وجود دارا هستند که در واقع اسپینل تصنعی و مصنوعی با رنگ آکوامارین می‌باشند . در بازار کشور ایران دیده شده از کانی گوشنیت تحت عنوان آکوامارین روشن اصل فروخته می شود . 


ارزش سنگ آکوامارین 

به صورت کلی هرچه رنگ سنگ آکوامارین تیره تر باشد قیمتی تر است البته از آنجایی که بلورهای درشت آکواکارین کم یاب نیستند بها این گوهر به غیر از گونه رنگ نفیس آن چندان بالا نمی باشد و چه بسا بخشی از جواهرات ارزان بها میباشد . 


اگرچه آکوامارین موارد به کار گیری اکثری داراست البته قویترین انرژی های آن در حوزه گشایش روان است . در‌حالتی که شما به ذهن ها و ارتعاشات سایر افراد آلرژی دارید , آکوامارین را با کوارتز دودی به کارگیری فرمائید , به دلیل آن که که‌این مخلوط , توجه تأثیرهای وارده را می کاهد . کوارتز به دفع انرژی منفی و اضافی شما یاری کرده و این چنین شما بر تأثیرات اجباری فایق میایید 

همراه داشتن کریستال آکوامارین و یا این که قطعه تراش داده آن در نزدیکی گردن , تمرکز ذهن خودآگاه را می کاهد و این قابلیت را مهیا می نماید تا فرکانس های روان بینی بیشتراز پیش وارد ذهن خودآگاهمان شود . 
با قرار دادن یک تکه آکوامارین در لیوانی از آب آبمیوه و قرار دادن آن به بازه سه ساعت پایین نور و روشنایی ماه بی نقص و در شکل قابلیت و امکان در فضای گشوده , اکسیری وقار دهنده و تصفیه کننده به دست میاید . آن گاه سنگ را از آب درآورده , آب را به مراد تصفیه سازی و تقویت اعصاب و روان بینی بنوشید . 


خاصیت آکوامارین در باورهای باستانی 

همینطور در معابد یهودیان مضاعف موضوع احترام بوده است . همینطور همانگونه که ذکر شد از آن جهت دریانوردی و حفاظت در سفرهای آبی‌رنگ ترویج متعددی داشت . در اروپا , اعتقاد داشتند از خاصیت آکوامارین جهت نوشدارو در مقابل سم می توان به کار گرفت . 

مسمومیت های سلطنتی در آن دوره مرسوم بود , بدین ترتیب فراوان خواهان این جواهر می بودند . در روزگار دیر باز اعتقاد بر این بود که مال بدن پری های دریایی از آکوامارین است!در قرن ها وسطی آنان تصور می کردند این گوهر علاقه را در زوج های متاهل مجدد احیا می نماید . 

مصری ها و عبرانیان آن را تحت عنوان نمادی از شعف و جوانی ابدی ثنا می کردند . از این گوهرسنگ در ادبیات باستانی مطالب متعددی درمورد به کارگیری به طور ابزار مذهبی و پیشگویی موجود هست . این گوهر در زمانه باستان سنگی مقدس شمرده میشد و از خاصیت آکوامارین جهت دفع طلسم و بلایای ارگانیک مثل گردباد به کارگیری می‌شد .