انواع متمایز از تخته چوب ها موجود است . اشکال تخته چوبی که بیشتر میان عامه مردم شناخته شده‌است تخته چوب نئوپان , ام دی اف و تخته سه لایه میباشند . تخته چوب ها خویش بر طبق طریق تولید و مواد تشکیل دهنده اشکال متفاوتی دارا‌هستند . 


تخته چوب ها در واقع به عبارتی صفحه های فشرده می باشند . تخته چوبی که به طور صفحه ها فشرده لایه ای باشند , تخته لایه می نامند .
 

 

تخته چوب لایه ای 
یکی گونه های تخته چوب ها , تخته لایه است . تخته چوب لایه ای یکی مال های چوب می‌باشد که از لایه های رشته رشته چوب ساخته می شود . برای تولید این تخته لایه ها , در بالا الوارهای درخت را به لایه های ظرافت تبدیل می نمایند .
 

در انتها یک تخته کلفت و مقاوم ایجاد می شود . گونه های تخته چوب های یک سری لایه , که از گذاشتن لایه های چوب بر روی نیز ساخته می‌شوند , از لایه هایی با تعداد شخص صحیح میگردند .
 


تخته چوب نئوپان 
در طول قبل از آنجایی که چوب کافی برای ایجاد تخته یک سری لایه وجود نداشت , نئوپان بوسیله یک اختراع کننده آلمانی جاگزین تخته های یک‌سری لایه شد . در تولید تخته نئوپان , از خرده های چوب یا این که تراشه های چوب و خاک اره به کارگیری می شود . 

در شرایطی‌که که خرده چوب ها درشت باشند , نخست آن‌ها‌را ریز می نمایند و آن گاه با رزین مخلوط می نمایند و پایین فشار پرس حرارتی قرار می‌دهند تا نئوپان صحیح شود . تخته چوب نئوپان , تعدادی توشه ذیل فشار قرار میگیرند .
 

این ورق های نئوپان بعداز این‌که سرد بشوند و سمباده زده شود قابل به کار گیری می‌باشند . خرده های چوب , در واقع از اضافات کارخانجات چوب بری تهیه و تنظیم می شود . 


تخته فیبر 
از اشکال تخته چوب ها , تخته فیبر هم هست . تخته فیبر از کالا های تازه , در صنعت چوب است . در قبل کارخانجاتی در کشور‌ایران برای ساخت تخته فیبری و ایجاد ام دی اف به بهره‌برداری رسیدند .
 

ام دی اف 
یک کدام از اشکال تخته چوب , ام دی اف است . ام دی اف , از الیاف و خرده های چوب تشکیل می شود . در صورتی‌که در تولید ام دی اف , از ملامین و چسب روکش نیز استعمال شود , به استمرار ورق یاری متعددی خواهد کرد . ورق های ام دی اف امروزه , مقام ویژه ای میان معماران پیدا کرده اند . 

اچ دی اف 
از گونه های تخته چوب , اچ دی اف است . این تخته چوب از الیاف چوب یا این که گیاهان ایجاد شده است . این تخته ها نسبت به ام دی اف های عادی , مستحکم تر بوده و در اثر رطوبت کمتر تغییر‌و تحول می نمایند .