در مقدمه جدیدترین نحوه های گرمایش :

یک کدام از این مثال ها گرم کننده متمرکز با به کار گیری از سیستم ساخت هم زمان حرارت وبرق است که به گرمایش حوزه‌ ای مشهور است . این سیستم منجر یکپارچگی و تمرکز تاسیسات پراکنده گرمایش جانور , در یک محل مرکزی می توان به طوری که تامین نیازهای حرارتی وآب گرم اضطراری ناحیه مسکونی از آنجا شکل میگیرد .

مثال دوم گرمایش خورشیدی است . با دقت به تابیدن خورشیدی در جمهوری اسلامی ایران به کارگیری از انرژی خورشیدی در مورد سرمایش و گرمایش از اهمیت قابل توجهی شامل است . برای تبدیل انرژی خورشیدی به گرمایش یا این که سرمایش بایستی از امکانات ذیل استفاده نمود :

1 ) کلکتور
2 ) منشاء ذخیره
3 ) مبدل گرمایی یا این که سرمایی
4 ) پمپ
5 ) لوله ولتصالات
6 ) کنترل

به کارگیری این سیستم از نگاه شخصی زیرا هزینه اول بالایی در بر دارااست مقرون به صرفه نمی باشد اما از لحاظ اقتصادی به نفع اقتصاد مرزوبوم است

سومی رویکرد گرمایش تابشی است . معنی گرمایش تابشی از کف فراوان بی آلایش است , آب گرم در لوله های نصب شده درکف و یا این که ذیل زمین به گردش در آمده و زمین گرم شده تبدیل به رادیاتور بزرگی می شود که شی ها وساکنین درون اتاق را بواسطه انرژی انتقالی بوسیله تشعشع گرم می نماید .

اثبات شده‌است که‌این رویکرد زیاد آسانتر و راحتر از سیستم های جابجایی معمول میباشد . امروزه نصب سیستم های HRH رویش چشمگیری داشته است . سیستم های تازه HRH آب گرم را در باطن لوله های پلاستیکی انعطاف پذیر به گردش در میاورند .

این تیوپ های پلاستیکی بصورت بی واسطه در بتون کف دفن می گردند , بر روی مرحله زیرین کف گلیم بافت چوبی پیوند میخورد ویا در لایه ظرافت از بتون که روی مرحله زیرین ریخته شده‌است , قرار می‌گیرد . لوله ها از متاع پلی اتیلن زنجیره ای می‌باشند که به جهت سبکی و انعطاف پذیری , گزینش قابل قبولی برای سیستم های HRH هستند .

از لوله های ½ اینچ برای کاربرد های مسکونی و از لوله های ¾ اینچ برای مصارف تجاری و ذوب برف به کارگیری می شود و برای خطوط رفت وبرگشت از لوله های ¾ اینچ و 1 اینچ به کارگیری می شود .

در سیستم های سرمایشی نیز امروزه توفیق های اکثری بدست آمده است اعم از :

کولر از سقف

این سیستم طرز ای تازه و به طور کامل اروپایی است . این سیستم ترکیبی است از یک سیستم هوا رسانی با حجم اثبات وشبکه ای از وسایل سرمایش با آب سرد که نزدیک سقف نصب میگردند .

آب سرد در المنتهای سقف سرد که از فرآورده کنوکتوری در بازار وجود دارد جریان مییابد و حرارت را از دو نحوه جابجایی و تشعشع جذب می نمایند و منجر میشود دمای هوا کاهش یابد وشرایط راحتی قابل قبولی را تامین نماید .

حسن این سیستم به‌این است که می توان با اعمال سیستم بصورت منقطع دیوایدر های گوناگون را در اختیار گرفتن کرد . بیشترین کاربرد سیستم در ساختمانهای اداری است .



سرمایش شمسی

به کارگیری از انرژی شمسی موجب حذف هزینه سوخت و تحت آوردن کل هزینه می شود . سرمایش شمسی را با سیکل جذبی در کنار نیز بکار میبرند .

مهم‌ترین مزیت این نحوه انست که در ساعت نقط ی اوج گرما و نقطع ی عطف مصرف که مرتبه حرارت به بیشترین میزان خویش می رسد , میتواند بیشترین حجم گرما را ساخت کرده و بازده و کارایی خنک کننده را ارتقا دهد .

وظیفه اساسی کلکتور گردآوری انرژی تشعشعی خورشید می‌باشد . بطور کلی از دو جور کلکتور به کار گیری می شود که کلکتور مسطح بازده و عملکرد پایینی دارااست .

از مزایای سیستم سازش با محیط زیست و نداشتن آلودگی , کاهش هزینه ها , نصب سهل وآسان وایمنی بالای ان است و ازمعایب آن هزینه اول بالا و تعلق سیستم به شدت تابیدن خورشید است .



خنک کننده از کف , جدید ترین رویه سرمایشی در جهان

این سیستم همچون بخاری از کف از روش انتقال حرارتی تشعشعی کار می نماید . یکی مهم ترین فاکتورهای سرمایشی در‌این نحوه زاویه دربین ساکنین واشغال کننده ها و مبداء تابشی است که‌این خویش به مسافت فی مابین نفرات , دسته سطح ها و مساحت سطح ها مربوط است .

پباده سازی سیستم همچون گرم کننده از کف است . فرآورده لوله ها از پلی اتیلن کراسلینک است که امکان انعطاف پذیری فراوان بالایی دارداست وقطر آن فی مابین 10تا25 میلیمتر است . مبداء سرمایی در‌این طریق اب خنک شده بوسیله چیلر یا این که ابی که از اواپراتور قبلی باشد , تعیین می شود .