هواساز ها در گنجایش های متمایز جان دار می‌باشند , هوای نو گرفته شده از محفظه را به یاری امکانات متعدد تهویه کرده و در کیفیت مطلوب در ساختمان توزیع می نمایند . درین نوشته‌علمی کاربرد هواساز ها و طریق عملکردشان به ملازم نکاتی برای حفظ مطرح شده شده‌است . در آخر ویدیویی برای اکران مطالب , آورده شده‌است . 

در بعضا ساختمان ها مخصوصا ساختمان های بلند , صرفا یک هواساز پهناور موجود هست که غالبا روی سقف جای‌دارد و کل ساختمان را تامین می نماید . هواساز از یک یا این که دو محیط به ملازم یک یا این که دو شبکه متصل به خویش تشکیل‌شده شده‌است . که محیط دوم و شبکه دوم در شکل وجود , برای خروج هوای برگشتی کاربرد دارا‌هستند . 

اعتنا داشته باشید که وجود چند محیط هواساز برهان بر استعمال از به عبارتی تعداد هواساز نمی‌باشد به‌این استدلال که بعضا از این محیط ها احتمال دارد مرتبط با هوای برگشتی باشند که پیرو راجع‌به آن طولانی تر خواهید خواند . 

محیط ها , پنجره مشبک و دمپر 

در یک دسته اساس ای , هواساز از دو محیط برای هوای رفت و رجوع تشکیل می شود . در جلوی محل ورود و خروجی هر دور و بر پنجره ای مشبک موجود است که بازدارنده ورود اشیاء و حیوان‌ها به باطن محیط مکانیکی هواساز شود . 

کویل سرمایش و گرمایش 

پس از فیلترها , کویل های سرمایش و گرمایش وجود دارا هستند که برای گرم و سرد کردن هوا به کار می‌روند . برای گرمایش و سرمایش نیز می توان از یک ورقه کویل بهره مند شد که مشترک برای گرمایش و سرمایش باشد و نیز می توان از دو کاغذ کویل به کار گرفت . 

رشته 

رشته قسمتی از بعدی دستگاه است . رشته , هوا را از محفظه به باطن دستگاه می کشاند و از دمپرها و فیلترها و کویل ها عبور میدهد و از روش شبکه ها در اطراف ساختمان توزیع می نماید . از قبلی تاکنون رشته های فرارو گریز از راس همگانی بوده اند البته اینک طرف داران رشته های EC رو به ارتقاء است که سود وری از انرژی را ارتقاء میدهند . 

شبکه و ترموستات 

دمای هوا بعداز ترک هواساز و ورود به شبکه , مقدار گیری می شود که ضروری است این دما به دمای تهیه و تنظیم شده رسد که برای راحتی ساکنان در لحاظ گرفته شده‌است . دمای تنظیمی را دمای ست پوینت نیز می‌گویند . در حالتی‌که دمای مقدار گیری شده با دمای تنظیمی مختلف باشد , متقابلا دستگاه واکنش نشان داده و تا وصال به دمای ست پوینت با ارتقاء یا این که کاهش گرما یا این که سوزوسرما با به کار گیری از کویل ها به کار خویش ادامه می‌دهد . 

زمانی که اتاقک هوای جدید هواساز از هوای برگشتی استعمال ندارد , لزومی ندارد اتاقک هوای برگشتی در حدود اتاقک هوای جدید باشد . اتاقک هوای بازگشتی در معمولی ترین صورت صرفا یک رشته و دمپر دارااست . رشته هوا را از ساختمان به باطن اتاقک هوای برگشتی می‌کشد و بعد آن را بعد از عبور دادن از دمپر که در خروجی اتاقک جای دارد , از محیط دستگاه هواساز بیرون می نماید .