پوشش‌های نانو از فناوری‌های نوینی به شمار‌ می‌روند که کاربرد‌های گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند. انواع مختلف پوشش‌های نانو در صنعت ساختمان سازی به منظور عایق کاری حرارتی و رطوبتی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند. پوشش‌های نانو که به منظور عایق رطوبتی قرار‌ می‌گیرند مزایا و معایب بالقوه‌ای با خود به همراه دارند. در این مطلبی قصد داریم که به معرفی عایق رطوبتی نانو و مهم‌ترین کاربرد‌های آن بپردازیم.

انواع پوشش‌های نانو
فناوری نانو طیف گسترده‌ای از مواد و مصالح را در بر‌ می‌گیرد و از این رو هم انواع مختلف از پوشش‌های نانو وجود دارند که از اصلی ترین آن‌ها‌ می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد.

عایق ضد زنگ
عایق رطوبت
عایق آنتی باکتری
عایق حرارتی
عایق ضد خراش

عایق رطوبتی نانو چیست؟
فناوری نانو در واقع علم مهندسی و دستکاری در مقیاس‌های نانومتر است. این فناوری امکان ساخت مصالح و ساختارهای بسیار ریز به منظور برآورده سازی طیف خاصی از نیاز‌ها را ممکن کرده است. پوشش‌های نانو دارای قابلیت عایق رطوبتی، در واقع سطوحی آب گریز و روغن گریز هستند که ذرات آب، روغن و گرد و غبار را به خود جذب‌ نمی‌کنند.



کارکرد این پوشش‌های نانو بسیار ساده است. مولکول‌های آب دارای قطر بیشتر از ۱۰۰ نانومتر هستند و‌ می‌توانند از حفرات بزرگتر از ۱۰۰ نانومتر عبور کنند. بسیاری از مصالح به کار رفته در صنعت ساختمان سازی از جمله بتن دارای حفرات به مراتب بزرگتر از این اندازه هستند. پوشش‌های عایق نانو رطوبتی روی سطوح مورد نظر اعمال‌ می‌شود و تمامی حفرات را پر‌ می‌کند.


انواع عایق رطوبتی نانو
عایق‌های رطوبتی نانو به طور عمده بر اساس نحوه کاربرد آن‌ها به دو دسته سطحی و حجمی تقسیم‌ می‌شوند. در نوع سطحی پوشش‌های نانو ضد آب به صورت مایع یا جامد روی سطوح مورد نظر اعمال‌ می‌شوند و یک لایه بسیار نازک را ایجاد‌ می‌کنند. در نوع حجمی نیز عایق رطوبتی نانو با مواد در مرحله تولید ترکیب شده که از این جمله‌ می‌توان به ساخت بتن‌های ضد آب اشاره کرد.

کاربردهای عایق رطوبتی نانو
همانطور که در بالا نیز به این موضوع اشاره شد، این عایق‌های نوین کاربرد‌های گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند. از مهم‌ترین کاربردهای عایق رطوبتی نانو‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

عایق رطوبتی نانو در غذا و بهداشت
پوشش‌های نانو عایق رطوبتی را‌ می‌توان در تمامی انواع سطوح به کار گرفت. این مزیت در صنعت محصولات غذایی و بهداشتی بسیار کاربرد دارد. در این مکان‌ها درها، پنجره‌ها و تمامی سطوحی که بسیار مورد استفاده مستقیم کارکنان قرار‌ می‌گیرند را با این عایق‌های ضد آب پوشش‌ می‌دهند و امکان رشد انواع آلودگی‌ها و باکتری‌ها را از بین‌ می‌برند زیرا که رطوبت بستر بسیار مناسبی را برای رشد انواع آلودگی فراهم می کند و با توقف جذب رطوبت میتوان از رشد آلودگی نیز جلوگیری کرد.

عایق رطوبتی نانو در صنعت خودروسازی و هواپیما سازی
عایق رطوبتی نانو به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی همچون مقاومت و ماندگاری بالا از جذاب‌ترین مواد در صنعت‌های خودروسازی و هوانوردی است. در این صنایع پوشش‌های نانو عایق رطوبت به صورت رنگ مایه یا پودری روی قطعات مختلف خودرو، هواپیما، قایق و کشتی به کار برده‌ می‌شوند.

این پوشش‌ها علاوه بر ضد آب بودن، مقاومت سطوح را در برابر جذب گرد و غبار و هر گونه خراش افزایش‌ می‌دهند و از این رو‌ می‌توانند ماندگاری بسیاری از این قطعات را به طرز قابل توجهی افزایش دهند که این موضوع در این صنایع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


عایق‌های رطوبتی نانو در صنعت ساختمان سازی
کاربردهای عایق رطوبتی نانو در صنعت ساخت‌وساز از مهم‌ترین آن‌ها هستند. این پوشش‌ها علاوه بر این که در قسمت‌های مختلفی از فضاهای داخلی ساختمان‌ها استفاده‌ می‌شوند بلکه در بخش‌های خارجی ساختمان نیز به کار گرفته‌ می‌شوند. از مهم‌ترین کاربرد‌های عایق رطوبتی نانو در ساختمان‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

عایق کاری پشت بام، سرویس‌های بهداشتی، استخر و نمای ساختمان از طریق استفاده مستقیم آن روی سطوح (سطحی) یا ترکیب آن با ملات (حجمی).
عایق کاری قسمت‌های مختلف پل‌ها از جمله عرشه و پایه
عایق کاری پایه و فونداسیون تاسیسات برقی برای افزایش مقاومت آن‌ها در برابر پوسیدگی و نفوذ آب
عایق کاری مخازن ذخیره سازی و لوله‌های انتقال آب برای جلوگیری از نشت آب و رشد هر گونه قاچ و باکتری
عایق سازی مخازن ذخیره سازی و لوله‌های انتقال محصولات نفتی
عایق کاری آبنماها
عایق کاری مخازن و چاه‌های فاضلاب
عایق کاری محصولات و مصالح چوبی در رنگ‌های مختلف



مزایای استفاده از عایق‌های رطوبتی نانو
به دلیل بهره بردن از فناوری نانو که ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی را برای این نوع از عایق‌ها به بار آورده است، استفاده از آن‌ها مزایای زیادی در پی خواهد داشت که‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

طول عمر و ماندگاری بسیار بالا
نیاز به نگهداری کمتر و بهره بردن از ویژگی تمیزشوندگی سریع و آسان
امکان کاربرد و اجرا در صنایع مختلف
اجرای روی سطوح و مصالح مختلف از چوب تا فلز
افزایش مقاومت برخی از مواد در برابر نور خورشید
برخورداری از ویژگی ضد قارچی و ضد باکتری
سازگاری کامل با محیط زیست
استفاده آسان و سریع به طوری که‌ می‌توان آن‌ها به دو روش مایع و جامد با استفاده از تجهیزات معمول در کمترین زمان ممکن به کار گرفت.
امکان اجرای سریع روی سطوح بتنی در مقایسه با دیگر رنگ‌های معمولی
امکان اجرا در ضخامت‌های مختلف که طول عمر متفاوتی را به دست خواهند داد.
بهبود مقاومت سطوح در برابر نور خورشید و خراش
مقاومت دمایی بالا از منفی ۴۰ درجه تا مثبت ۲۱۰ سانتگیراد
قابلیت کاربرد و اجرا در شرایط مختلف جوی

اجرای عایق رطوبتی نانو
نحوه اجرای عایق رطوبتی نانو به طور کامل به نوع عایق و هدف استفاده از آن بستگی دارد اما به طور کلی اجرای آن در چهار مرحله کلی زیر صورت‌ می‌گیرد.

زیرسازی
اجرای پرایمر
اجرای عایق رطوبتی
بررسی و تست نهایی کیفیت کار

سخن آخر

عایق کاری بخش مختلف سازه‌ها در تمامی صنایع و به ویژه صنعت ساخت‌وساز از اهمیت خاصی برخوردار است. عایق رطوبتی نانو با توجه به ویژگی‌های خاص خود‌ می‌توانند بسیاری از نیاز‌های صنایع مختلف در زمینه عایق کاری برطرف کنند. این عایق‌ها علاوه بر عایق رطوبتی بسیار خوبی که هستند باعث بهبود ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی مواد و مصالح‌ می‌شوند.

https://wikisakhtemoon.com/4792/%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D9%82-%D8%B1%D8%B7%D9%88%D8%A8%D8%AA%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%86%D9%88/