برق کشی ساختمان دارنده فرایند زیادی هست که هر تراز طی دوره خاصی انجام می شود این به‌این مفهوم است که تمامی ی فرایند را نمیتوان در یک دوره و متوالی انجام اعطا کرد چون وضعیت می بایست برای ادامه کار شما آماده شود .

 

برق کاری ساختمان بایستی طبق اصول و بوسیله برقکار حرفه ای شکل گیرد . ضمنا گذشته از آغاز کار مسلما می بایست نکات ایمنی رعایت شود .


فرآیند برق کشی به حالت ذیل است :

نقشه :

قبلی از هرکاری برای سیم کشی یک ساختمان نیاز به نقشه یا این که طرح کلی از ساختمان داریم که‌این نقشه می‌تواند از طرف شما یا این که مهندس برق ذی‌ربط ارائه شود . این مورد سبب ساز سرعت بخشیدن و نازکی کار می شود .

مقدار و خط مرحله :

بعداز انتخاب نقشه می بایست برای کلیدها و پریزها جهت آماده ساختن کنده کاری خط طراز کشیده شود . طبق استاندارهای برق ساختمان مسافت ی کلیدها و پریزها از کف را مقدار گیری کرده و بوسیله سنگ طرا یا این که لیزر دو راز هر دیوار را علامت گذاری می‌کنیم پس بوسیله ریسمان رگ یک خط سراسری می‌کشیم . براین اساس میزان ها ظریف و سوییچ ها و پریزها هر یک در سطحی تماما استاندارد روی دیوار قرار میگیرند .

کنده کاری :

وقتی که نقشه و طرح کلی شما فراهم و خط مرحله اجرا شد می بایست مکان هایی که می‌خواهیم لوله ها و قوطی های برق را جا دهیم کنده شوند . این کار به شیوه سنتی با استعمال از تیشه های برقکاری و چکش و خودکار انجام می گرفت البته فعلا با ترقی صنعت دستگاه های توسعه یافته ایی برای این کار ایجاد گردیده اند .

شیار زن :

این دستگاه فراوان کار آمد می‌تواند در کندن جای لوله ها و قوطی ها مضاعف با اعتنا کار کرده و فقط مکان مایحتاج برای جا دادن آن ها را بکند . مثال های تک تیغ و دو تیغ این دستگاه ها در بازار جان دار می‌باشند که مثال دو تیغ آن ها قابل تهیه بوده و شما می‌توانید یک میزان مختص برای برش روی دیوار را به دستگاه بدهید .

بتن کن یا این که هیلتی :

این دستگاه یک چکش برقی توانا است که می‌تواند بتن و خشت را به راحتی بکند و برای مواقعی که نیاز به کندن بتن و خشت داریم میتوانیم ار آن فایده ببریم . مثال های متفاوتی هم از این دستگاه در بازار مو جود می‌باشد .

قوطی گذاری :

درین تراز بایستی قوطی های برق که منحصر به فرد نصب سوییچ و پریز در آتی میباشند روی دیوار نصب شوند . طبق نقشه و یا این که ایده کلی خودتان مکان هایی را که برای نصب کلیدها و پریزها و باکس فیوز روی دیوار در حیث گرفته ایم قوطی گذاری کرده و سفت می‌کنیم .

این استحکام بخشیدن میتواند توسط گچ صورت بپذیرد . در انجام اینکار بایستی اعتنا شود که قوطی ها با دیوار در یک مرحله قرار داده شوند .

لوله گذاری :

لوله های برق معبر سیم های برق , گوشی تلفن و آنتن به مکان های متفاوت ساختمان میباشند و بعد از قوطی گذاری می بایست لوله های برق در جای خویش سفت شوند . تعداد و شیوه لوله گذاری به نقشه حساس مربوط است .

لوله های برق طبق استانداردهای برق ساختما برای رابطه با نقاط گوناگون از کف ساختمان عبور می نمایند و همینطور از لوله های خرطومی هم در بعضا جاها جهت لوله کشی هایی با مسیر کوتاه به کارگیری می شود .


سیم کشی : برق کشی ساختمان

یک از مهم ترین بخش های برق ساختمان سیم کشی میباشد . درین سطح سیم کشی بدون نقص یک واحد مسکونی انجام می شود و سیم های برق و گوشی تلفن و آنتن و غیره از لوله های متعدد عبور داده و به قوطی های معلوم شده امتداد میدهیم .

عبور سیم های برق از لوله ها قابلیت و امکان پذیر نیست مگر این‌که از یک وسیله منحصر به اسم فنر سیم کشی استعمال شود و این چنین کار می شود که نخست فنر را از لوله ها عبور داده آن گاه سیم ها را به انتهای فنر وصل کرده و راز دیگر فنر را می‌کشیم .

سیم بندی :

بعداز سیم کشی می بایست سیم ها را جدا سازی کرد و به هر سوییچ و یا این که پریز برق رساند و سیم های نور ها را در قوطی ذی‌ربط قرار بخشید که به‌این تراز سیم بندی میگویند . سیم بندی ها مضاعف حیاتی می‌باشند چون در‌صورتی‌که در‌این سطح اشتباهی شکل گیرد منجر اتصالی و گونه های در سیستم خواهد شد .

نصب :

تراز آخری سیم کشی برق ساختمان نصب می‌باشد . در‌این تراز کلیدها , پریزها , سرپیچ ها , آیفون و فیوزها نصب و برای برق دادن به واحد مسکونی اماده می‌شوند . درین تراز می بایست کارایی شود کلیه نصبیات با اعتنا و نازکی نصب شوند چون این کار در تائید مهارت و ذوق و سلیقه کار شما نزد مشتری دوچندان اثرگذار خواهد بود .